Opetussuunnitelma
TOIMINTA-AJATUS
TOIMINTA-AJATUS
Musiikkiopisto Juvenalia tarjoaa Espoossa laadukasta ja tavoitteellista musiikin laajan oppimäärän mukaista taiteen perusopetusta. Tehtävänä on opettaa monipuolisia musiikillisia taitoja ja luoda valmiuksia elinikäisen harrastukselle tai ammattiopintoihin hakeutumiselle. Oppilas on oppilaitoksen toiminnan ytimessä; niin oppivana persoonana kuin kasvavana ihmisenä. Vahva pedagoginen ja taiteellinen osaaminen ovat Juvenalian vahvuuksia, jolloin voimme tukea jokaista oppilasta yksilönä kunkin omaa osaamista vahvistaen ja kehittäen. Musiikkiopisto Juvenalia on myös aktiivinen musiikkielämän toimija ja kulttuuripalvelujen tuottaja.
ARVOT, OPPIMISKÄSITYS JA TOIMINTAKULTTUURI
ARVOT, OPPIMISKÄSITYS JA TOIMINTAKULTTUURI
Arvot
Taiteen perusopetus rakentuu ihmisoikeuksien, tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja kulttuurien moninaisuuden kunnioitukselle. Pedagogiikan ja taiteen korkea laatu, yhteisöllisyys ja oivaltamisen ilo ovat Juvenalian arvoja.
Oppimiskäsitys
Oppilas on toiminnan keskiössä ja oppiminen etenee kohti yhdessä asetettuja tavotteita oppilaan omat vahvuudet ja kiinnostuksenkohteet huomioiden. Oppimisen tärkeänä tukena ovat tunnekokemukset, aistien käyttö ja monipuolinen vuorovaikutus. Oma vastuullinen ja pitkäjänteinen harjoittelu sekä yhteismusisointi ja muusikon taitojen opettelu yhdessä muiden kanssa kasvattavat oppilaan tietoisuutta omista vahvuuksista niin yksilönä kuin ryhmän jäsenenä.
Toimintakulttuuri
Musiikkiopisto Juvenalia muodostaa yhteisön, jonka toiminnan lähtökohtana on oppimisen ilo. Muiden kunnioittaminen ja kannustaminen sekä erilaisuuden ymmärtäminen antavat mahdollisuuden toimia turvallisesti yhdessä sekä kehittyä organisaationa. Oppilas on osa yhteisöä ja hänen mielipiteitään kuunnellaan. Monipuoliset opetusmenetelmät ja vahva pedagoginen osaaminen edistävät oppilaan musisointitaitoja, opitun soveltamista uudella tavalla, itsenäistä työskentelyä, yhdessä soittamista ja luovaa ajattelua.
OPPIMISYMPÄRISTÖ JA TYÖTAVAT
OPPIMISYMPÄRISTÖ JA TYÖTAVAT
Musiikkiopisto Juvenalia on oppilaalle oppimisympäristönä turvallinen. Tarkoituksenmukaiset tilat ja opetusvälineet tukevat oppimista, ja opetusta tarjotaan eri puolilla Espoota. Monipuolinen opetustarjonta mahdollistaa laajan ja monia osa-alueita kehittävän oppimiskokemuksen. Opetusta annetaan yksilö- ja ryhmäopetuksena oppilaan kasvua ja oppimista vahvistaen. Musiikkiopisto Juvenalian vuorovaikutusyhteisö on kuunteleva, rakentava ja osalliseksi ottava.
Juvenalia tekee paikallista, kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä; tämä antaa oppilaalle mahdollisuuden kokea yhteyttä ja osallisuutta suureen musiikkiperheeseen. Oppilasta kannustetaan ja tuetaan osallistumaan aktiivisesti sekä esiintyjänä että kokijana erilaisiin taidetapahtumiin ja taiteiden väliseen yhteistyöhön.
OPINTOJEN RAKENNE JA LAAJUUS
OPINTOJEN RAKENNE JA LAAJUUS
Taiteen perusopetuksen musiikin laaja oppimäärä koostuu 1300 tunnista, josta 800 tuntia kuuluu perusopintoihin ja 500 tuntia syventäviin opintoihin. Yhden tunnin laskennallinen pituus on 45 minuuttia. Perusopintoja voi edeltää varhaisiän musiikkikasvatus ja valmentavat opinnot. Perusopinnoissa opintoaika on 6-8 vuotta ja syventävissä opinnoissa 3-4 vuotta.
Opetussisällöt ja opintojen eteneminen on kuvattu erillisissä oppiaine- tai aineryhmäkohtaisissa Opintopolku-kuvauksissa, jotka löytyvät Opintopolku-sivulta.
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 250 h / 9,3 op
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 250 h / 9,3 op
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 300 h / 11 op
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Lopputyö
Yht. 500 h / 18,5 op
OPETUKSEN YLEISET TAVOITTEET
OPETUKSEN YLEISET TAVOITTEET
Taiteen perusopetuksen laaja oppimäärän opetus on tavoitteellista ja tasolta toiselle etenevää. Opetuksessa, opinnoissa ja arvioinnissa noudatetaan opetushallituksen valtakunnallisten musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteiden neljää tavoitealuetta:
Esittäminen ja ilmaiseminen
Tavoitteena on
-
- kannustaa oppilasta löytämään omat musiikilliset vahvuutensa ja ilmaisukeinonsa
- ohjata oppilasta elävään musiikilliseen ilmaisuun
- kannustaa oppilasta harjoittelemaan erilaisten esiintymistilanteiden hallintaa
- rohkaista oppilasta tutustumaan myös muiden taiteenalojen ilmaisukeinoihin ja taiteidenväliseen vuorovaikutukseen
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Tavoitteena on
-
- ohjata oppilasta kuuntelemaan omaa musisointiaan ja mukauttamaan sen osaksi soivaa musiikillista kokonaisuutta
- ohjata oppilasta kehittämään musiikin luku- ja kirjoitustaitoaan
- ohjata oppilasta musiikin ominaispiirteiden tunnistamiseen ja rakenteiden hahmottamiseen
- tukea oppilasta kasvamaan aktiiviseksi musiikin kuuntelijaksi ja kartuttamaan musiikin historian tuntemusta
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Tavoitteena on
-
- ohjata oppilasta oppimaan instrumentti- ja yhteismusisointitaitoja päämääränään soittimen itsenäinen hallinta ja omaehtoinen ilmaisu
- ohjata oppilasta säännölliseen harjoitteluun ja oppimisensa arviointiin
- ohjata oppilasta musisoimaan korvakuulolta sekä lukemaan ja tulkitsemaan musiikinlajille ominaisia musiikin merkitsemistapoja
- kannustaa oppilasta soveltamaan musiikin hahmotustaitojaan musisoinnissa
- tarjota oppilaalle tilaisuuksia tutustua musiikkiteknologiaan työvälineenä
- ohjata oppilasta käyttämään ergonomisesti oikeita soittotapoja ja mielekkäitä harjoittelumenetelmiä
- ohjata oppilasta havainnoimaan ääniympäristöä ja suojelemaan kuuloaan
Säveltäminen ja improvisointi
Tavoitteena on
-
- ohjata oppilasta tuottamaan omia musiikillisia ideoita ja ratkaisuja
- kannustaa oppilasta harjoittelemaan improvisoinnin, sovittamisen ja säveltämisen perustaitoja
Keskeistä opinnoissa on tavoitteellinen ja monipuolinen perehtyminen oppilaan valitseman instrumentin tai instrumenttien perustekniikkaan, ohjelmistoon ja ilmaisumahdollisuuksiin. Yhteismusisointi ja musiikin hahmotusaineiden opinnot yhdistyvät luontevasti pääaineen opintojen kanssa ja mahdollistavat musiikin kokonaisvaltaisen ja monipuolisen oppimisen. Opintojen tärkeä tavoite on rohkaista oppilasta musiikillisten taitojen pitkäjänteiseen kehittämiseen, monimuotoiseen luovuuteen ja oman musiikillisen identiteetin ja musiikin ilon löytämiseen kaikkien tavoitealueiden sisältöjen yhdistymisen kautta.
VARHAISIÄN MUSIIKKIKASVATUS
VARHAISIÄN MUSIIKKIKASVATUS
Musiikkileikkikoulu – Muskari
Pieni lapsi hahmottaa ympäröivää maailmaa välittömästi kaikkien aistiensa kautta. Monipuolisella taidekasvatuksella ja aistien herkistämisellä voidaan syventää lapsen tunne-elämää ja rikastaa mielikuvitusta. Musiikkileikkikoulussa opiskelevat pääsääntöisesti alle kouluikäiset lapset ja opetus on ryhmäopetusta. Musiikkileikkikoulutoiminta on tavoitteellista musiikkikasvatusta, jossa laulun, leikin, liikkeen ja soittamisen kautta opetuksen sisältö koostuu rytmin, melodian, harmonian, dynamiikan, sointivärin ja muodon alkeiden opettamisesta.
Opetusta järjestetään 0-6-vuotiaille lapsille ikäryhmittäin niin perheryhmissä (vanhemman kanssa) kuin musiikkileikkiryhmissäkin. Viikoittaisen muskaritunnin pituus on 30-60 min. ja opetusta järjestetään useissa toimipisteissä ja yhteistyöpäiväkodeissa eri puolilla Espoota.
Työtapojen keskeisin periaate on antaa oppilaalle kokonaisvaltaisia kokemuksia ja elämyksiä musiikista. Myös erityisoppijoille tarjotaan oppilaan lähtökohdat ja mahdollisuudet huomioon ottavaa ja yksilöllisesti suunniteltua opetusta.
Musiikkivalmennus
Musiikkivalmennus on alakouluikäisille lapsille suunnattua sekä kouluilla että musiikkiopiston tiloissa järjestettävää ryhmäopetusta (45-60 min./vko).
Tavoitteet, työtavat ja sisällöt ovat samat kuin musiikkileikkikoulussa ottaen huomioon lapsen kasvun ja kehitysvaiheen. Musiikkivalmennus on valmistavaa opetusta perusopintoja varten.
Soitinvalmennus
Soitinvalmennuksen ryhmäopinnoissa tutustutaan musiikkiopisto-opintoihin. Oppilas voi halutessaan osallistua myös musiikin hahmotusaineiden ja yhteismusiikin opetukseen.
Opetuksen tavoitteena on:
-
- lorut, riimit, rytmi, liike ja laulu edistävät lapsen minäkuvan hahmottumista, kielellistä ja motorista kehitystä sekä koordinaatiota
- herättää ja ylläpitää lapsen ja hänen perheensä myönteistä asennetta musiikkia kohtaan
- kehittää lapsen persoonallisuutta tasapainoisesti ja edistää lapsen sosiaalista kasvua
- luoda ja kehittää lapsen tiedollisia ja taidollisia valmiuksia musiikissa
- integroida musiikki muihin taideaineisiin
- kehittää lapsen musiikillista ja musikaalista ilmaisutaitoa ja luoda valmiuksia myöhempiä musiikkiopintoja varten
PERUSOPINNOT
PERUSOPINNOT
Perusopinnot jakautuvat kolmeen opintokokonaisuuteen:
Perusopinnot 1
Perusopinnot 2
Perusopinnot 3
Opintokokonaisuuteen kuuluvat:
-
- instrumenttiopinnot
- yhteismusisointi
- musiikin hahmotusaineet
- valinnaiset aineet
Oppilas ja pääaineen opettaja määrittävät yhdessä opintojen tavoitteet ja toteuttamistavat. Sisältöjen suunnittelussa painotetaan oppilaan vahvuuksia ja kiinnostuksen kohteita. Musiikkiopiston opettajat tekevät yhteistyötä oppilaan opintojen edistämisessä luoden oppilaalle monipuolisen ja vahvuuksia tukevan oppimisympäristön.
Opintokokonaisuuksien tarkemmat sisällöt ja oppilaan osaamisen osoittamisen tavat sisältyvät oppiaine – ja aineryhmäkohtaisiin opintopolkukuvauksiin, jotka löytyvät verkkosivuiltamme. Yhden opintokokonaisuuden sisältöjä opiskellaan joustavasti 1‒3 vuotta.
Musiikkiopisto Juvenalian pääaineet
Jousisoittimet
Viulu, Alttoviulu, Sello, Kontrabasso
Puupuhaltimet
Nokkahuilu, Huilu, Oboe, Klarinetti, Saksofoni, Fagotti
Vaskipuhaltimet
Trumpetti, Kornetti, Alttotorvi, Käyrätorvi, Tenoritorvi, Baritonitorvi, Pasuuna, Tuuba
Muut
Piano, Laulu, Harppu, Harmonikka, Kantele, Kitara, Lyömäsoittimet
Musiikkiteatteri
Kansanmusiikki
Pääaineopinnot
Instrumenttiopetus on pääsääntöisesti yksilöopetusta. Opetusta voidaan toteuttaa myös pienryhmäopetuksena sekä erilaisina yhteismusiikkimuotoina. Kansanmusiikki- ja musiikkiteatteriopinnoissa painottuvat ensemble- ja ryhmäopetus jo opintojen alusta lähtien.
Yhteismusiikki
Yhteismusisointi on tärkeä osa opintoja. Monipuoliset yhteismusiikkiopinnot suunnitellaan oppilaslähtöisesti ja yhdessä oman instrumenttiopettajan kanssa. Eri soittimille ja soitinryhmille on tarjolla monenlaisia yhteismusiikin muotoja: kamarimusisointi, yhtye, orkesteri, kuoro, liedopetus, ooppera, kansanmusiikki- ja musiikkiteatterituotannot sekä erilaiset projektit.
Musiikin hahmotusaineet – MUHA
Musiikin hahmotusaineiden opinnoissa oppilas kehittää musiikillista ymmärrystään ja muistiaan sekä saavuttaa valmiuksia käytännön muusikkouteen.
Oppilaan sävelkorvan ja rytmitajun harjaannuttaminen kehittää oppilaan taitoja musiikin hahmottamisessa ja kuuntelemisessa. Musiikillisten rakennuspalikoiden tarkastelu monipuolisin työtavoin kehittää oppilaan oppimaan oppimista ja harjoittelun taitoa. Samalla oppilas saa valmiuksia säveltämiseen ja improvisointiin. Esittämistaidot ja musiikillinen ilmaisu kehittyvät erilaisten esiintymistilanteiden myötä.
Musiikin hahmotusaineiden opinnot aloitetaan pääsääntöisesti 8‒9-vuotiaana. Hyvän oppimisympäristön luomiseksi ryhmien kokoonpano pyritään säilyttämään samana opintojen edetessä. Ryhmät ja oppilaat voivat edetä yksilöllisesti. Ryhmiä voidaan muodostaa myös yhteismusisointikokoonpanojen pohjalta.
Valinnaiset opinnot
Oppilaalla on mahdollista osallistua valinnaisiin opintoihin. Valinnaisista opinnoista tiedotetaan lukuvuosittain musiikkiopiston verkkosivuilla. Valinnaisia opintoja voivat olla esim. toisen instrumentin opinnot, musiikkiteknologian opinnot, kilpailut, erilaiset projektit ja erilliskurssit sekä hankkeet.
SYVENTÄVÄT OPINNOT
SYVENTÄVÄT OPINNOT
Syventävien opintojen laskennallinen laajuus on 500 tuntia, josta lopputyön osuus on 100 tuntia. Oppilas saa pääaineessaan opetusta viikoittain (oppitunnin pituus 45-75 min.), osallistuu yhteismusisointiin ja musiikin hahmotusaineiden syventäviin opintoihin.
Opintojen tarkoituksena on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista oman instrumentin hallinnan, yhteismusisoinnin ja musiikin hahmottamisen taidoissa. Syventävissä opinnoissa oppilaan omavalintaiset opintopolut korostuvat ja oppilas tekee yhdessä opettajan kanssa syventävien opintojen yksilöllisen suunnitelman sekä suunnittelee lopputyön sisällön, muodon ja toteutustavan. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä syventävään osaamiseen valitulla osa-alueella.
Instrumenttiopinnot
Syventävissä opinnoissa pääaineopinnot etenevät opintopolkukuvausten mukaisesti oppilaan omia vahvuuksia syventäen ja kehittäen. Valinnaisuutta ja monipuolisuutta tuetaan opintojen suunnittelussa. Juvenaliassa voidaan myös laatia intensiivinen ja yksilöllinen Pro pro – opintopolkusuunnitelma niille oppilaille, jotka pyrkivät ammattiopintoihin tai muuten asettavat harrastukselleen korkeita tavoitteita.
Syventävät opinnot voivat painottua solistisesti tai yhteismusiikillisesti.
Yhteismusiikki
Syventävien opintojen yhteismusiikkiopinnot koostuvat yksilöllisen suunnitelman mukaisesti vahvistaen pääaineopintoja monipuolisesti. Syventävien opintojen yhteismusiikin laajuus ja painotus rakentuu lopputyösuunnitelman mukaisesti sisältäen kuitenkin pääaineelle ominaiset yhteismusisointimuodot, esim. jousi- ja puhallinorkesterit.
Musiikin hahmotusaineet
Syventävissä opinnoissa musiikin hahmotusaineiden oppiminen rakentuu perusopinnoissa saavutettujen tietojen ja taitojen pohjalle. Opintojen tavoitteena on lujittaa ja laajentaa oppilaan osaamista musiikin hahmottamisen taidoissa. Syventävät opinnot sisältävät yhden kaikille yhteisen musiikin hahmotuksen opintojakson, jonka jälkeen valitaan omaa lopputyötä tukevia musiikin hahmotuksen opintoja. Syventävien opintojen musiikin hahmotuksen opinnoissa tarkastellaan musiikkia kaikkine ominaisuuksineen.
Musiikin hahmottamisen ja kuuntelemisen taitoja syvennetään tarkastelemalla yksityiskohtien ja kokonaisuuden suhdetta. Tämä auttaa oppilasta oman musiikillisen ilmaisun löytämisessä. Oppimaan oppimisen ja harjoittelun taidot syvenevät oman instrumenttitaidon nivoutuessa musiikin käsitteelliseen hahmottamiseen. Oppilas kehittää musiikin rakenteen ymmärrystään myös sävellys- ja improvisaatiotehtävien kautta.
Ammattiopintoihin tähtääville ja musiikin hahmotustaitojen syventämisestä kiinnostuneille opiskelijoille räätälöidään musiikin hahmotusaineiden Pro pro -opintoja.
Valinnaiset opinnot
Syventävissä opinnoissa oppilas voi valita opintoja muissa opiston tarjolla olevissa aineissa esim. toisessa instrumentissa, kuorolaulussa, liedissä, musiikkiteknologiassa ja erilaisissa taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavissa projekteissa kuten luova tuottaminen, ohjelmatekstit, muu kuvallinen tai kirjallinen esitys tai eri taideaineita yhdistävä projekti.
Valinnaisista opinnoista tiedotetaan lukuvuosittain musiikkiopiston verkkosivuilla.
Arviointi
Arviointi
Arviointi tukee oppilasta tavoitteiden saavuttamisessa ja asettamisessa. Arviointi keskittyy oppimisprosessin arviointiin ja palaute annetaan positiivisen pedagogiikan keinoin oppilaan vahvuuksiin keskittyen ja kokonaisvaltaisesti oppilaan minäkuvaa kehittäen.
Opettajan antama arviointi on oppimisprosessin aikana tapahtuvaa jatkuvaa ja vuorovaikutteista palautetta, joka ohjaa oppilasta kohti opettajan asettamia tai opettajan ja oppilaan yhdessä asettamia tavoitteita. Perusopinnoissa harjoitellaan opettajan ohjauksessa vertais- ja itsearviointia. Syventävissä opinnoissa oppilas asettaa opinnoilleen ja lopputyölleen tavoitteita, jotka huomioidaan lopputyön arvioinnissa. Arviointia tehdään neljän tavoitealueen esittämisen ja ilmaisemisen, oppimaan oppimisen ja harjoittelun, kuuntelemisen ja musiikin hahmottamisen sekä säveltämisen ja improvisoinnin kautta yhtenä kokonaisuutena. Arviointikriteerit on kuvattu oppiaine- ja aineryhmäkohtaisissa opintopolkukuvauksissa.
Arviointi kirjataan oppilashallinto-ohjelmaan oppilaan, huoltajan ja oppilaan muiden opettajien luettavaksi. Oppilaan oppimista ja osaamista voidaan dokumentoida myös oppilashallinto- ohjelman yhteydessä olevaan portfolioon erilaisina tallenteina.
Opintojen hyväksilukeminen
Opintojen hyväksilukeminen
Osaamisen tunnustaminen ja tunnustaminen perustuu selvityksiin oppilaan opinnoista tai näyttöihin osaamisesta suhteessa kunkin hyväksi luettavan opintokokonaisuuden tavoitteisiin ja sisältöihin.
Oppimäärän yksilöllistäminen
Oppimäärän yksilöllistäminen
Oppimäärää voidaan yksilöllistää vastaamaan oppilaan opiskelu- ja oppimisedellytyksiä, jotta oppilas voi kehittyä ja kehittää taitojaan omista lähtökohdistaan käsin. Yksilöllistämistä voi tapahtua sekä ylös- että alaspäin. Opettaja, oppilas ja huoltaja yhdessä suunnittelevat kenen tahansa aloitteesta oppilaan henkilökohtaisen opetussuunnitelma.
Yksilöllistäminen voi koskea tavoitteita, sisältöjä, opiskeluaikaa, opetuksen toteuttamistapaa, tarvittavia tukitoimia ja arviointimenettelyä. Suunnitelma kirjataan ja sen toteutumista seurataan ja opintojen edetessä tarvittaessa päivitetään.
OPPILASVALINTA
OPPILASVALINTA
Musiikkileikkikouluun oppilaat otetaan ilmoittautumisjärjestyksessä. Soitinvalmennukseen ja perusopintojen tai syventävien opintojen suorittamiseen tähtääviin opintoihin oppilaaksi ottaminen tapahtuu valintakokeiden perusteella. Hakijat osallistuvat oppilasvalintaan riippumatta mahdollisista aiemmista musiikkiopinnoista.
Yksilöllistäminen voi koskea tavoitteita, sisältöjä, opiskeluaikaa, opetuksen toteuttamistapaa, tarvittavia tukitoimia ja arviointimenettelyä. Suunnitelma kirjataan ja sen toteutumista seurataan ja opintojen edetessä tarvittaessa päivitetään.
YHTEISTYÖ
Huoltajayhteistyön ytimenä on oppilaan, opettajan ja huoltajan säännöllinen vuorovaikutus. Huoltajia osallistetaan lastensa opintojen suunnitteluun ja etenemiseen. Huoltajia kuullaan arvioinnin yhteydessä ja vanhempainilloissa. Huoltajat voivat osallistua musiikkiopiston orkestereiden tukiyhdistyksiin ja musiikkiopiston hallintoon luottamustehtävissä.
Musiikkiopisto tekee yhteistyötä alueensa ja lähiympäristönsä muiden taiteen perusopetusta antavien oppilaitosten kanssa. Musiikkiopisto Juvenalian yhteistyökumppaneita ovat espoolaiset koulut ja päiväkodit sekä erilaiset hoivakodit. Yhteistyö Espoon kaupungin, Suomen musiikkioppilaitosten liiton, Taiteen perusopetusliiton, muiden musiikkiopistojen, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian, konservatorioiden ja ammattikorkeakoulujen kanssa on aktiivista.
TOIMINNAN KEHITTÄMINEN
Musiikkiopisto Juvenalian kehittäminen on jatkuvaa. Keräämme palautetta oppilailta, huoltajilta ja henkilöstöltä. Saatua palautetta käytetään oppilaitoksen toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä. Tuemme Espoon kaupungin periaatteita elinikäisestä oppimisesta siten, että oppilaat kasvavat toteuttamaan omassa elämässään ekologisesti, sosiaalisesti, kulttuurillisesti ja taloudellisesti kestävää kehitystä.
TODISTUKSET
TODISTUKSET
Oppilaalle annetaan taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän perusopintojen suorittamisesta todistus, joka sisältää sanallisen kuvauksen oppilaan osaamisen kehittymisestä perusopintojen aikana. Kun oppilas on suorittanut syventävät opinnot, hän saa päättötodistuksen koko laajan oppimäärän suorittamisesta.
Oppilaalle annetaan pyydettäessä osallistumistodistus suorittamistaan laajan oppimäärän opinnoista, jos opinnot keskeytyvät tai oppilas tarvitsee niitä muusta syystä. Todistukset voivat sisältää liitteitä.
TASA-ARVO- JA YHDENVERTAISUUSSUUNNITELMA
TASA-ARVO- JA YHDENVERTAISUUSSUUNNITELMA
Musiikkiopisto Juvenalia toimii kaikkia kunnioittavasti ja erilaisuutta kunnioittaen. Säännöllisesti päivitettävät tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ovat luettavissa oppilaitoksen verkkosivuilla.