Kanteleen opintopolku
OPINTOJEN RAKENNE JA LAAJUUS
OPINTOJEN RAKENNE JA LAAJUUS
Laaja oppimäärä jaetaan perus- ja syventäviin opintoihin. Opintojen laskennallinen laajuus perusopinnoissa on 800 tuntia, syventävissä 500 tuntia. Laskennallisen laajuuden yksi tunti on 45 minuuttia. Opinnot jakautuvat opintokokonaisuuksiin, joita on perusopinnoissa kolme. Opintokokonaisuuteen kuuluvat pääaineopinnot, yhteismusisointi ja musiikin hahmotusaineet.
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 250 h
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 300 h
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 250 h
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Lopputyö
Yht. 500 h
TAVOITTEET
TAVOITTEET
Opiskelu on taiteen perusopetuksesta annetun lain mukaan tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää. Opetuksessa, opiskelussa ja arvioinnissa noudatetaan opetushallituksen valtakunnallisten musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaperusteiden neljää tavoitealuetta, jotka ovat
-
- esittäminen ja ilmaiseminen
- kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
- oppimaan oppiminen ja harjoittelu
- säveltäminen ja improvisointi
Keskeistä opinnoissa on monipuolinen perehtyminen instrumentin perustekniikkaan, ohjelmistoon ja ilmaisumahdollisuuksiin. Opintojen tärkeä tavoite on kannustaa oppilasta musiikillisten taitojen pitkäjänteiseen kehittämiseen, monimuotoiseen luovuuteen ja oman musiikillisen identiteetin löytämiseen. Sisältöjen suunnittelussa painotetaan soittotaidon sekä ohjelmiston tuntemisen monipuolista kehittämistä oppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet huomioiden.
Osaamisen osoittaminen
Oppilas osoittaa osaamistaan erilaisin taidonnäyttein, esim. vaihtotunti, konsertti, tallenne, työpaja, kilpailu. Osaamisen osoittaminen on mahdollista myös kokoamalla portfolio, joka sisältää esim. oppimispäiväkirjan, kootut kirjalliset palautteet ja tallenteet.
Arviointi
Tavoitteiden toteutumista arvioidaan suhteessa asetetteuihin kriteereihin. Arvioinnin tapoja ovat opettajien antama palaute, itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi on monipuolista ja jatkuvaa, ja sitä voidaan dokumentoida seuraavasti:
-
- opettaja ja oppilas laativat yhdessä opintosuunnitelman
- opettaja antaa oppilaalle palautetta jokaisella oppitunnilla
- oppilas saa myös muiden opettajien palautetta taidonnäytteestä
- oppilasta kannustetaan jatkuvaan itsearviointiin
- vertaisarviointia (oppilaiden toisilleen antama palaute) voidaan toteuttaa mm. ryhmä- ja luokkatunneilla, oppilaskonserteissa sekä kursseilla
- arviointi on suullista ja kirjallista
- arviointi on kannustavaa ja rakentavaa
PERUSOPINNOT 1
Yleiset tavoitteet
Oppilas
– tutustuu soittimen rakenteeseen ja siihen, miten ääni syntyy
– löytää sävelet kanteleesta ja tutustuu oktaavialoihin
– oppii kanteleen äänentuottoa ja kosketustapoja
– löytää hyvän soittoasennon ja luontevan soittotavan (sormien, ranteen ja käsivarren toiminta)
– saa valmiuksia nuotinlukuun
– saa valmiuksia kuulonvaraiseen ja ulkoa soittamiseen
– saa valmiuksia yhteismusisointiin
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Oppilas
– oppii harjoittelun säännöllisyyttä ja monipuolisuutta
– saa vanhempien tukea harjoittelussaan
– oppii oikean ja vasemman käden erilaisia rooleja
– oppii sorminumerot
– oppii arvioimaan omaa oppimistaan ja edistymistään
Esittäminen ja ilmaisu
Oppilas
– saa ohjausta esiintymiseen
– oppii kokemusta esiintymisistä ja niihin valmistaumisesta
– tutustuu lavakäyttäytymiseen
– kykenee tuomaan esiin musiikin luonnetta ja tunnelmaa
– opettelee iloitsemaan ja nauttimaan musiikin esittämisestä
Kuunteleminen ja hahmottaminen
Oppilas
– oppii lukemaan helppoa nuottitekstiä (nuottiviivasto, G- ja F-avain, nuottien nimet)
– saa valmiuksia yksinkertaisten rakenteiden hahmottamiseen (esim. nuottien aika-arvot ja tauot)
– omaksuu sävellajeja (duuri ja molli)
– oppii jäsentämään teoksen muotoa (yksinkertaisia kappaleiden muotorakenteita, kuten
kertausmerkit, ykkös- ja kakkosmaalit, da capo jne)
– saa valmiuksia tekniikan ja tulkinnan perustaitoihin (rytmi, tempo, pulssi, voimakkuuserot piano
ja forte sekä crescendo ja diminuendo)
– oppii käymään konserteissa ja saa elämyksiä
Improvisointi ja säveltäminen
Oppilas
– saa rohkaisua improvisointiin ja valmiuksia säveltämiseen
Sisältö ja työmuodot
– pääaineen viikoittainen oppitunti (ohjelmistoa, asteikkoja ja muita teknisiä harjoitteita)
– yhteismusisointia
– musiikin hahmotusaineita
– konsertit, ryhmätunnit
Soitettavan ohjelmiston avulla harjoitellaan:
– tekniikan eri osa-alueita harjoittavia etydejä tai etydinomaisia kappaleita
– kappaleita, jotka edustavat eri tyylejä ja aikakausia sekä ovat tempoiltaan ja tunnelmiltaan
erilaisia
– nuotinlukua
– musiikin luomista: vapaa säestys sointuasteilla I, IV ja V; improvisointia esim. kuvan tai tarinan
pohjalta, säveltämistä
– konsertteja esiintyjänä ja kuulijana
Näyttö, perusopinnot 1
Oppilas antaa osaamisestaan ja oppimisestaan näytön, jossa
● oppilas esittää kolme erityylistä, tunnelmaltaan erilaista kappaletta, jotka tuovat esiinoppilaan taitoja ja vahvuuksia.
● oppilaalla on mahdollisuus oman sävellyksen tai improvisaation esittämiseen sekä yhteismusisointiin.
PERUSOPINNOT 2
Yleiset tavoitteet
Oppilas
– saa lisää valmiuksia teknisiin ja taiteellisiin perustaitoihin
– kehittyy nuoteista ja ulkoa soittamisessa
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
– oppii edelleen harjoittelun peruselementtejä: säännöllisyyttä, monipuolisuutta ja itsenäisyyttä esim. harjoittelupäiväkirjan avulla
– oppii arvioimaan omaa oppimistaan ja edistymistään
– oppii uusia teknisiä taitoja: koordinaatiota, soinnin tasapainoa, juoksutuksia, korukuvioita, uusia artikulaatiotapoja, hallitsee luontevat käsivarsisammutukset
– oppii fraseerausta, opettelee muotoilemaan kappaleita vähitellen yhä itsenäisemmin
– saa lisää valmiuksia ulkoa ja kuulonvaraisesti soittamiseen
Esittäminen ja ilmaisu
– saa lisää kokemusta erilaisista esiintymistilanteista: luokkakonsertit, yhteismusisointiesiintymiset ja oppilaitoksen ulkopuoliset esiintymiset (esim. koululais-, hoivakoti-, päiväkoti- yms. konsertit)
– kehittää edelleen valmiuksia yhteismusisointiin
– oppii iloitsemaan ja nauttimaan musiikin esittämisestä
Kuunteleminen ja hahmottaminen
– kuuntelee musiikkia ja tutustuu eri tyylikausien musiikkiin itse soittamalla ja kuuntelemalla
– oppii hahmottamaan harjoittelemiensa teosten musiikillisia rakenteita ja kokonaisuuksia (mm. tahtilajeja, rytmikuvioita, da capon lisäksi myös segno- ja coda- merkit, kokonaismuoto)
– kehittää nuotinlukutaitoaan, apuviivat, aksentti-, kaari- dynamiikka- ja tempomerkinnät
– oppii lisää sävellajeja (jos oppilaalla on konserttikantele)
– oppii tempon ja pulssin hallintaa
– soolo ja säestys, yhteissoitossa esim. tempoon mukautuminen
– tutustuu vapaa säestys -taitojen perusteisiin
– käy oppilaitoksen omissa ja ulkopuolisissa konserteissa
Improvisointi ja säveltäminen
– tutustuu improvisoimiseen ja säveltämiseen oman ikänsä ja valmiuksiensa mukaan ohjatusti
– luomistaitoja esim. kuvan tai tarinan pohjalta taikka musiikin teoreettisesta lähtökohdasta esim. intervalli
Sisältö ja työmuodot
– pääaineen viikoittainen oppitunti (ohjelmistoa, asteikkoja ja muita teknisiä harjoitteita)
– yhteismusisointia
– musiikin hahmotusaineita
– konsertit, ryhmätunnit
– tekniikan eri osa-alueita harjoittavia etydejä tai etydinomaisia kappaleita
– kappaleita, jotka edustavat eri tyylejä ja aikakausia sekä ovat tempoiltaan ja tunnelmiltaan erilaista kanteleelle sävellettyä ja sovitettua musiikkia
– kansanmusiikkia
– nuotinlukua
– vapaa säestys: lastenlauluja, kansanlauluja, joululauluja, ikivihreitä helpoissa sävellajeissa, kadenssin soinnutuksella I-IV-V 7 -I sekä yleisimmät kompit
– oppilas osallistuu konsertteihin esiintyjänä ja kuulijana
Näyttö
Oppilas antaa osaamisestaan ja oppimisestaan näytön, jossa
● oppilas soittaa monipuolisen neljän kappaleen kokonaisuuden, joka tuo hyvin esiin oppilaan erilaisia taitoja ja vahvuuksia. Vähintään yksi kappaleista tulee olla kantelesävellys ja yksi jonkun muun aikakauden musiikkia tai muulle soittimelle sävellettyä ns. taidemusiikkia.
● oppilaalla on mahdollisuus oman sävellyksen tai improvisaation esittämiseen sekä yhteismusisointiin.
Näytön arviointi
– soittimen vaatiman tekniikan hallinta, ergonomia, äänentuotto ja laatu sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
– esittäminen ja ilmaisu: rytmiikka ja fraseeraus, dynamiikka, tyylituntemus, ilmaisu ja persoonallisuus sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
PERUSOPINNOT 3
Yleiset tavoitteet
Oppilas
– soittimen vaatiman tekniikan hallinta, ergonomia, äänentuotto ja laatu sekä muut
taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
– esittäminen ja ilmaisu: rytmiikka ja fraseeraus, dynamiikka, tyylituntemus, ilmaisu ja
persoonallisuus sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
– kykenee ylläpitämään ja harjoittamaan soittotaitoaan itsenäisesti
– saa valmiuksia jatkuvaan musiikin harrastamiseen
– kykenee soittamaan ulkoa ja kuulonvaraisesti
– osaa arvioida omaa oppimistaan ja edistymistään
– tuntee hyvin oman oppimisen tavat ja vahvuudet
– osaa jäsentää ja toteuttaa työn, jossa teokset valmistetaan esityskuntoon, suurten kokonaisuuksien jakaminen välitavoitteisiin
– oppii uusia taitokuvauksissa mainittuja teknisiä taitoja
– osaa itse etsiä sopivaa ohjelmistoa
– osallistuu yhteismusisointiin ja oppii toimimaan ryhmän jäsenenä
Kuunteleminen ja hahmottaminen
– kykenee hahmottamaan harjoittelemiensa teosten musiikillisia rakenteita ja kokonaisuuksia
– hallitsee eri aikakausien tyylejä ja kykenee tulkitsemaan niitä
– kaikki sävellajit
– oppii musiikin aktiiviseksi harrastajaksi soittajana ja konsertissa kävijänä
Esittäminen ja ilmaisu
– oppii edelleen esiintymistilanteiden ja jännittämisen hallintaa
– oppii tuottamaan musiikista omia tulkintojaan ja eläytymään erilaisiin musiikin tunnelmiin
– oppii iloitsemaan ja nauttimaan musiikin esittämisestä
Improvisointi ja säveltäminen
– improvisoi ja säveltää kappaleita omista musiikillisista lähtökohdistaan
Sisältö ja työmuodot
– pääaineen viikoittainen oppitunti (ohjelmistoa, asteikkoja ja muita teknisiä harjoitteita)
– yhteismusisointia
– musiikin hahmotusaineita
– konsertit, ryhmätunnit
– tekniikan eri osa-alueita harjoittavia etydejä tai etydinomaisia kappaleita
– vapaa säestys: Kykenee säestämään eri sävellajeissa perusasteilla yksinkertaisen kappaleen tunnelman ja tempon mukaisesti sekä korvakuulolta että sointumerkeistä sekä oppii transponoimaan ja sovittamaan kappaleita. Opettaja pitää kirjaa läpi käydyistä sävellajeista, ja
nämä tulee suorittaa ennen näyttökonserttia.
– kanteleelle sävellettyä ja sovitettua musiikkia
– kappaleita, jotka edustavat eri tyylejä ja aikakausia sekä ovat tempoiltaan ja tunnelmiltaan erilaisia
– nuotinlukua
– oppilasta rohkaistaan improvisoimaan ja luomaan omia sävellyksiä
– valinnaisia oppilasta kiinnostavia opintojaksoja, kursseja tai työpajoja, jotka suuntaavat syventäviin opintoihin
– oppilas osallistuu konsertteihin esiintyjänä ja kuulijana
Näyttö
Oppilas antaa osaamisestaan ja oppimisestaan näytön, jossa
● oppilas soittaa viiden kappaleen kokonaisuuden, jossa tulevat monipuolisesti esiin oppilaan vahvuudet ja musiikillinen monipuolisuus sekä tulkintakyky.
● vähintään yksi kappaleista on kantelesävellys
● yksi kappaleista on laajamuotoinen teos
● yksi kappaleista on etydi tai etydinomainen kappale
● yhteismusisointiosuus on mahdollinen
● oppilaalla on mahdollisuus oman sävellyksen tai improvisaation esittämiseen
Näytön arviointi
– soittimen vaatiman tekniikan hallinta, ergonomia, äänentuotto ja laatu sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
– esittäminen ja ilmaisu: rytmiikka ja fraseeraus, dynamiikka, tyylituntemus, ilmaisu ja persoonallisuus sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
SYVENTÄVÄT OPINNOT
Syventävien opintojen tavoitealueet ovat samat kuin perusopinnoissa. Syventävät opinnot muodostavat yhden opintokokonaisuuden.
Syventävien opintojen tarkoituksena on lujittaa ja laajentaa oppilaan osaamista instrumentin hallinnan ja musiikin hahmottamisen taidoissa. Syventävissä opinnoissa oppilaan omavalintaiset opintopolut korostuvat. Syventävien opintojen opintokokonaisuus sisältää pääaineen lisäksi valinnaisia opintojaksoja yhteismusisoinnissa ja musiikin hahmotusaineissa. Oppilas voi valita myös opintoja muissa opiston tarjolla olevissa aineissa esim. toisessa instrumentissa, kuorolaulussa, liedissä, musiikkiteknologiassa ja erilaisissa taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavissa projekteissa kuten luova tuottaminen, ohjelmatekstit, muu kuvallinen tai kirjallinen esitys, eri taideaineita yhdistävä projekti. Syventävät opinnot antavat valmiuksia musiikin ammattiopintoihin.
Syventäviin opintoihin kuuluu lopputyö, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan yhteistyössä oppilaan ja opettajien kanssa. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä syventävään osaamiseen valitulla osa-alueella.
Tavoitteet
Tavoitteena on ohjata ja kannustaa oppilasta
-
- instrumenttitaitojen laajentamiseen
- säännölliseen harjoitteluun
- itsenäisiin tulkintoihin, musiikin rakenteiden ja tyylien tuntemukseen
- yhteismusisointitaitojen kehittämiseen
- improvisointiin, sovittamiseen ja oman musiikin säveltämiseen
- kartuttamaan hahmotustaitoja: sointukulut, transponointi, nuotinluku
- hyödyntämään hankittuja musiikin hahmotustaitoja ja musiikin historian tuntemusta omassa musiikin tekemisessä
- asettamaan itselleen uusia musiikillisia tavoitteita
- löytämään omat musiikilliset vahvuudet, harjoittelun ja omaksumisen tavat
- arvioimaan edistymistään
- huolehtimaan hyvästä ergonomiasta ja fyysisestä kunnosta sekä kuulonsuojelusta
- kehittämään valmiuksia solistina ja ryhmän jäsenenä, hallitsemaan pitkän ohjelman ja keskittymisen
- tutustumaan laajasti taidemusiikkiin, käymään konserteissa ja kuuntelemaan monipuolisesti erilaista musiikkia sekä kiinnostumaan myös taiteidenvälisistä mahdollisuuksista
- seuraamaan musiikkielämän tapahtumia
- ottamaan selvää musiikin tekemisen ja esittämisen tekijänoikeuksista sekä siitä, mitä vaikutuksia tällä on omaan musiikin tekemiseen
- saamaan valmiuksia myös ammattiopintoihin
Sisältö ja työmuodot
Tavoitteiden saavuttamiseksi oppilas
-
- osallistuu opetukseen pääaineessa, yhteismusisoinnissa ja musiikin hahmotusaineissa sekä muissa opintokokonaisuuteen valituissa opintojaksoissa
- syventää instrumentin hallinnan taitojaan ja musiikillista ilmaisuaan sekä muita taitokuvauksissa ilmaistuja tavoitteita
- osaa arvioida omia vahvuuksiaan, oppimisen tapojaan, edistymistään suullisesti ja kirjallisesti
- oppii soveltamaan musiikin hahmotusaineissa opittua omassa soitossaan (esim. harmonia-, muoto-, ja tyylianalyysi)
- esiintyy yksin ja yhdessä muiden kanssa erilaisissa tilaisuuksissa
- syventää musiikin tuntemustaan laajasti ja monipuolisesti
- suunnittelee ja toteuttaa lopputyön ohjatusti
Lopputyö
-
- tavoitteet ja toteutus suunnitellaan yhteistyössä oppilaan ja opettajien kanssa. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä syventävään osaamiseen valitulla osa-alueella.