Kitaran opintopolku
- kitara


Laaja oppimäärä jaetaan perus- ja syventäviin opintoihin. Opintojen laskennallinen laajuus perusopinnoissa on 800 tuntia, syventävissä 500 tuntia. Laskennallisen laajuuden yksi tunti on 45 minuuttia. Opinnot jakautuvat opintokokonaisuuksiin, joita on perusopinnoissa kolme. Opintokokonaisuuteen kuuluvat pääaineopinnot, yhteismusisointi ja musiikin hahmotusaineet.

Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot


Yht. 250 h


Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot


Yht. 300 h


Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot


Yht. 250 h


Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Lopputyö


Yht. 500 h


Opiskelu on taiteen perusopetuksesta annetun lain mukaan tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää. Opetuksessa, opiskelussa ja arvioinnissa noudatetaan opetushallituksen valtakunnallisten musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaperusteiden neljää tavoitealuetta, jotka ovat

    • esittäminen ja ilmaiseminen
    • kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
    • oppimaan oppiminen ja harjoittelu
    • säveltäminen ja improvisointi

Keskeistä opinnoissa on monipuolinen perehtyminen instrumentin perustekniikkaan, ohjelmistoon ja ilmaisumahdollisuuksiin. Opintojen tärkeä tavoite on kannustaa oppilasta musiikillisten taitojen pitkäjänteiseen kehittämiseen, monimuotoiseen luovuuteen ja oman musiikillisen identiteetin löytämiseen. Sisältöjen suunnittelussa painotetaan soittotaidon sekä ohjelmiston tuntemisen monipuolista kehittämistä oppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet huomioiden.

Osaamisen osoittaminen

Oppilas osoittaa osaamistaan erilaisin taidonnäyttein, esim. vaihtotunti, konsertti, tallenne, työpaja, kilpailu. Osaamisen osoittaminen on mahdollista myös kokoamalla portfolio, joka sisältää esim. oppimispäiväkirjan, kootut kirjalliset palautteet ja tallenteet.

Arviointi

Tavoitteiden toteutumista arvioidaan suhteessa asetetteuihin kriteereihin. Arvioinnin tapoja ovat opettajien antama palaute, itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi on monipuolista ja jatkuvaa, ja sitä voidaan dokumentoida seuraavasti:

    • opettaja ja oppilas laativat yhdessä opintosuunnitelman
    • opettaja antaa oppilaalle palautetta jokaisella oppitunnilla
    • oppilas saa myös muiden opettajien palautetta taidonnäytteestä
    • oppilasta kannustetaan jatkuvaan itsearviointiin
    • vertaisarviointia (oppilaiden toisilleen antama palaute) voidaan toteuttaa mm. ryhmä- ja luokkatunneilla, oppilaskonserteissa sekä kursseilla
    •  arviointi on suullista ja kirjallista
    • arviointi on kannustavaa ja rakentavaa

PERUSOPINNOT 1

Yleiset tavoitteet

Oppilas 

– tutustuu soittimen rakenteeseen ja siihen, miten ääni syntyy
– oppii soittimensa äänenmuodostusta, viritystä sekä teknisiä perustaitoja (vuoronäppäily, arpeggion alkeet)
– löytää luontevan soittotavan
– saa valmiuksia kuulonvaraiseen ja ulkoa soittamiseen
– saa valmiuksia yhteismusisointiin
– osaa pitää hyvää huolta soittimestaan 

 

Oppimaan oppiminen ja harjoittelu


– oppii harjoittelun peruselementtejä: säännöllisyyttä, monipuolisuutta ja itsenäisyyttä esim. harjoittelupäiväkirjan avulla, useita lyhyitä harjoittelutuokioita pitkien rupeamien sijaan
– sitoutuu itsenäiseen harjoitteluun opettajan kanssa tehdyn suunnitelman mukaan
– saa vanhempien läsnäoloa ja tarvittaessa apua harjoittelussaan
– oppii oikean ja vasemman käden erilaisia rooleja
– oppii sorminumerot/sormikirjaimet, kielten numerot
– rennon soiton edellytykset: sormien, ranteen ja käsivarren toiminta, koko kehon rentous, soitin pakottomasti sylissä
– oppii arvioimaan omaa oppimistaan ja edistymistään 

Esittäminen ja ilmaisu

saa ohjausta esiintymiseen ja esiintymisjännityksen käsittelyyn
– oppii tähtäämään esiintymistilanteeseen ja saa siitä kokemusta
– lavakäyttäytyminen: kumarrukset, fokus musiikissa
– kykenee tuomaan esiin kappaleen luonnetta ja tunnelmaa
– iloitsee ja nauttii musiikin esittämisestä, huomioi ja arvostaa yleisön reaktioita

Kuunteleminen ja hahmottaminen

– oppii lukemaan helppoa nuottitekstiä (nuottiviivasto, nuottien nimet, muutama sointumerkki)
– saa valmiuksia yksinkertaisten rakenteiden hahmottamiseen (esim. nuottien aika-arvot ja tauot)
– omaksuu pääkarakterit: duuri ja molli, soittimelle yleisimmät sävellajit
oppii jäsentämään teoksen muotoa (esim. kertaukset)
– saa valmiuksia perustaitoihin (fraseeraus, voimakkuuserot piano ja forte, tempo, rytmi, pulssi, hidastus, nopeutus)
– kiinnostuu musiikin kuuntelusta
– oppii käymään konserteissa, saa elämyksiä 

Improvisointi ja säveltäminen

– saa ensimmäisiä valmiuksia säveltämiseen ja improvisointiin (esim.  laatimalla muutaman tahdin alku- tai loppusoittoja läksykappaleisiin, yleisimmillä asteikoilla korvakuulolta soitto ja improvisointi
– saa aktiivista tukea opettajalta omille sävellysaihioille

 

Sisältö ja työmuodot
– pääaineen, yhteismusisoinnin ja musiikin hahmotusaineiden viikottainen oppitunti
– asteikkoja ( minimi C, a, G, e, yksi oktaavi), teknisiä harjoitteita
– tekniikan eri osa-alueita harjoittavia etydejä tai etydinomaisia kappaleita
helppoja kappaleita, jotka edustavat eri tyylejä ja aikakausia sekä ovat tempoiltaan ja tunnelmiltaan erilaisia 

– helppoja 1-äänisiä lukutehtäviä (prima vista)
– yhteismusisointia: orkesteri, kamarimusiikki
– musiikin luomista: improvisointia, säveltämistä, sovittamista esim. helpon melodian rytminen tms. muuntaminen, lastenlaulut, vapaa säestys sointuasteilla I ja V
– oppilas osallistuu vuosittain konsertteihin esiintyjänä ja kuulijana 

Näyttö
harjoitteluun ja oppimaan oppimisen taitojen osalta osaaminen todennetaan esimerkiksi oppimispäiväkirjojen tai tallenteiden avulla (oman opettajan palaute, oppilaan itsearviointi)
– konserttivalmiuksien kehittymisen osalta oppimista osoitetaan ja todennetaan vuosittain esiintymistilaisuuksissa (lautakunta-arviointi)
– oppilas esiintyy vuosittain myös jossakin yhteismusisointikokoonpanossa – näyttötilaisuudessa tai konsertissa, jossa 

  • esitettävien teosten määrä perustuu opettajan harkintaan yhdessä oppilaan kanssa 
  • yksi etydi ja lisäksi vähintään kaksi muuta kappaletta 
  • tekninen osuus 
  • yhteismusisointiosuus näytössä on suositeltava 
  • oppilaalla on mahdollisuus oman sävellyksen tai improvisaation esittämiseen 

Arviointi
– soittimen vaatiman tekniikan hallinta, ergonomia, äänentuotto ja laatu sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
– esittäminen ja ilmaisu: rytmiikka ja fraseeraus, dynamiikka, tyylintuntemus, ilmaisu ja persoonallisuus sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet

PERUSOPINNOT 2

Yleiset tavoitteet

Oppilas
– saa lisää valmiuksia teknisiin ja taiteellisiin perustaitoihin (sormitekniikka, ilmaisu, ergonomia)
– kehittyy nuoteista ja ulkoa soittamisessa
– oppii itse etsimään sopivaa ohjelmistoa
– oppii virittämään itsenäisesti 

Oppimaan oppiminen ja harjoittelu


– oppii edelleen harjoittelun peruselementtejä: säännöllisyyttä, monipuolisuutta ja itsenäisyyttä esimerkiksi harjoittelupäiväkirjan avulla
– sitoutuu itsenäiseen harjoitteluun opettajan kanssa tehdyn suunnitelman mukaisesti – kykenee oppimaan uusia sävellyksiä itsenäisesti
– oppii arvioimaan omaa oppimistaan ja edistymistään
– oppii harjoittelun erilaisia tapoja (harjoittelun rytmittäminen)
– uusia teknisiä taitoja: koordinaatio, balanssin hienosäätöä, juoksutukset, korut (trillit, etuheleet), uusia artikulaatiotapoja, vasemman käden legato, apoyandonäppäily, barre, asemasoitto
– saa lisää valmiuksia ulkoa ja kuulonvaraisesti soittamiseen 

 

Esittäminen ja ilmaisu


saa lisää kokemusta erilaisista esiintymistilanteista: luokkakonsertit, kamarimusiikkikonsertit ja orkesterikonsertit sekä oppilaitoksen ulkopuoliset ns. sosiaalisen vastuun konsertit esim. koululais-, hoivakoti-, päiväkoti- yms. konsertit
– lavakäyttäytyminen: palautteen vastaanottaminen, itsearviointi
– kehittää edelleen valmiuksia yhteismusisointiin
– iloitsee ja nauttii musiikin esittämisestä

Kuunteleminen ja hahmottaminen

– kuuntelee musiikkia ja tutustuu eri tyylikausien musiikkiin itse soittamalla ja kuuntelemalla
– oppii hahmottamaan harjoittelemiensa teosten musiikillisia rakenteita ja kokonaisuuksia (mm. tahtilajit, rytmikuvioita, ykkös- ja kakkosmaali, kertausmerkit, da capo, kokonaismuoto)
– kehittää nuotinlukutaitoaan, apuviivat, oktaavialat, vivahde-, aksentti-, kaari- ja tempomerkinnät
– duuri ja molli, sävellajit 3 etumerkkiin asti
– tempon ja pulssin hallinta, agogiikka
– melodia ja erilaisia säestyskuvioita
– käy konserteissa, oppilaitoksen omissa sekä ulkopuolisissa (esim. oman opettajan suosittelemissa) 


Improvisointi ja säveltäminen

– improvisoi ja säveltää oman ikänsä ja valmiuksiensa mukaan
– vapaa säestys –taitojen opiskelua
– soolo ja säestys, yhteissoitossa esim. tempoon mukautuminen, yleisimmät kompit)

Sisältö ja työmuodot
– pääaineen, yhteismusisoinnin ja musiikin hahmotusaineiden viikottainen oppitunti
– asteikkoja (vähintään 7 kpl) ja muita teknisiä harjoitteita
tekniikan eri osa-alueita harjoittavia etydejä tai etydinomaisia kappaleita
– teoksia, jotka edustavat eri tyylejä ja aikakausia sekä ovat tempoiltaan ja tunnelmiltaan erilaisia – aikamme musiikkia – helppoa 2-äänistä prima vista-soittoa – yhteismusisointia: orkesteri, kamarimusiikki
– vapaa säestys: lastenlauluja, kansanlauluja, joululauluja, kadenssin soinnutuksella I-IV-V
7-I; yleisimmät kompit
– luomistaitoja esim. kuvan tai tarinan pohjalta taikka musiikinteoreettisesta lähtökohdasta esim. intervalli
– oppilas osallistuu vuosittain konsertteihin esiintyjänä ja kuulijana 

Näyttö
harjoitteluun ja oppimaan oppimisen taitojen osalta osaaminen todennetaan esimerkiksi oppimispäiväkirjojen tai tallenteiden avulla (oman opettajan palaute, oppilaan itsearviointi
– konserttivalmiuksien kehittymisen osalta oppimista osoitetaan ja todennetaan vuosittain esiintymistilaisuuksissa (lautakunta-arviointi)
– oppilas osallistuu vuosittain konsertteihin myös kuulijana
– oppilas esiintyy vuosittain myös jossakin yhteismusisointikokoonpanossa,
näyttötilaisuudessa tai konsertissa, jossa 

  • esitettävien teosten määrä perustuu opettajan ja oppilaan yhteiseen harkintaan 
  • yksi tai kaksi etydiä tai etydinomaista kappaletta, erilaisia kappaleita yhteensä vähintään 5 
  • tekninen osuus 
  • yhteismusisointiosuus näytössä on suositeltava 
  • oppilaalla on mahdollisuus oman sävellyksen tai improvisaation esittämiseen 

Arviointi
– soittimen vaatiman tekniikan hallinta, ergonomia, äänentuotto ja laatu sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
– esittäminen ja ilmaisu: rytmiikka ja fraseeraus, dynamiikka, tyylintuntemus, ilmaisu ja persoonallisuus sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet

PERUSOPINNOT 3

Yleiset tavoitteet

Oppilas
– vahvistaa instrumentin hallintataitojaan
– alkaa löytää omaa musiikillista identiteettiään
– alkaa pohjustaa syventävien opintojen suuntautumisvaihtoehtoaan
– kehonhuolto, kuulonhuolto 

 

Oppimaan oppiminen ja harjoittelu


– kykenee ylläpitämään ja harjoittamaan soittotaitoaan itsenäisesti
– saa valmiuksia elinikäiseen musiikin harrastamiseen
– kykenee soittamaan ulkoa ja kuulonvaraisesti
– osaa arvioida omaa oppimistaan ja edistymistään
– tuntee hyvin oman oppimisen tavat ja vahvuudet
– osaa jäsentää ja toteuttaa työn, jossa teos valmistetaan esityskuntoon, suurten kokonaisuuksien jakaminen välitavoitteisiin
– oppii uusi teknisiä taitoja: asemasoittoa yhä laajemmin, tremolo(t), vaativammat barre-tilanteet, oikean käden kynsien käyttö & huolto
– osaa itse etsiä sopivaa ohjelmistoa
– ottaa osaa yhteismusisointiin ja oppii toimimaan ryhmän jäsenenä
– oppii arvioimaan tarpeen uusien kitarankielten vaihtamiseen, huolehtii soittimen kostuttimen käytöstä pakkaskaudella

Kuunteleminen ja hahmottaminen

– kykenee hahmottamaan harjoittelemiensa teosten musiikillisia rakenteita ja kokonaisuuksia
– hallitsee eri aikakausien tyylejä ja kykenee tulkitsemaan niitä
– moniäänisyys, kaikki sävellajit, yhteissoitossa useiden viivastojen lukeminen
– oppii musiikin aktiiviseksi tekijäsi ja kuulijaksi, soittajana ja konsertissa kävijänä
– tutustuu itsenäisesti suomalaiseen musiikkikulttuuriin

Esittäminen ja ilmaisu

– oppii edelleen esiintymistilanteiden ja jännittämisen hallintaa
– oppii löytämään persoonallisen äänensä ja oppii tuottamaan musiikista omia tulkintojaan, eläytyminen
– iloitsee ja nauttii musiikin esittämisestä 

Improvisointi ja säveltäminen

– improvisoi ja säveltää kappaleita omista musiikillisista lähtökohdistaan sekä esittää niitä, tutustuu improvisointiin esim. helpohkojen jazz-standardien sointukiertojen pohjalta, omaksuu kuulonvaraisesti äänitteiltä musiikkia 

Sisältö ja työmuodot
– pääaineen, yhteismusisoinnin ja musiikin hahmotusaineiden viikottainen oppitunti
– asteikkoja (vähintään 10 kpl) ja muita teknisiä harjoitteita
tekniikan eri osa-alueita harjoittavia etydejä tai etydinomaisia kappaleita
– teoksia, jotka edustavat eri tyylejä ja aikakausia sekä ovat tempoiltaan ja tunnelmiltaan erilaisia
– aikamme musiikkia
– moniäänistä prima vista-soittoa
– yhteismusisointia: orkesteri, kamarimusiikki, kuoro
– valinnaisia oppilasta kiinnostavia opintojaksoja, kursseja tai työpajoja, jotka suuntaavat syventäviin opintoihin
– musiikin luomista: improvisointia, säveltämistä, sovittamista
– oppilas osallistuu vuosittain konsertteihin esiintyjänä ja kuulijana 

Näyttö
 – harjoitteluun ja oppimaan oppimisen taitojen osalta osaaminen todennetaan esimerkiksi oppimispäiväkirjojen tai tallenteiden avulla (oman opettajan arviointi, itsearviointi)
– konserttivalmiuksien kehittymisen osalta oppimista osoitetaan ja todennetaan vuosittain esiintymistilaisuuksissa (lautakunta-arviointi)
– oppilas osallistuu vuosittain konsertteihin myös kuulijana
– oppilas esiintyy vuosittain myös jossakin yhteismusisointikokoonpanossa – näyttötilaisuudessa tai konsertissa, jossa 

  • esitettävien teosten määrä perustuu opettajan ja oppilaan yhteiseen harkintaan  
  • yksi tai kaksi etydiä tai etydinomaista kappaletta, yhteensä vähintään 6 kappaletta 
  • tekninen osuus 
  • yhteismusisointiosuus näytössä on hyvin suositeltava 
  • oppilaalla on mahdollisuus oman sävellyksen tai improvisaation esittämiseen 

Arviointi
– soittimen vaatiman tekniikan hallinta, ergonomia, äänentuotto ja laatu sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet
– esittäminen ja ilmaisu: rytmiikka ja fraseeraus, dynamiikka, tyylintuntemus, ilmaisu ja persoonallisuus sekä muut taitokuvauksissa ilmaistut tavoitteet –

SYVENTÄVÄT OPINNOT

Syventävien opintojen tavoitealueet ovat samat kuin perusopinnoissa. Syventävät opinnot muodostavat yhden opintokokonaisuuden.

Syventävien opintojen tarkoituksena on lujittaa ja laajentaa oppilaan osaamista instrumentin hallinnan ja musiikin hahmottamisen taidoissa. Syventävissä opinnoissa oppilaan omavalintaiset opintopolut korostuvat. Syventävien opintojen opintokokonaisuus sisältää pääaineen lisäksi valinnaisia opintojaksoja yhteismusisoinnissa ja musiikin hahmotusaineissa. Oppilas voi valita myös opintoja muissa opiston tarjolla olevissa aineissa esim. toisessa instrumentissa, kuorolaulussa, liedissä, musiikkiteknologiassa ja erilaisissa taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavissa projekteissa kuten luova tuottaminen, ohjelmatekstit, muu kuvallinen tai kirjallinen esitys, eri taideaineita yhdistävä projekti. Syventävät opinnot antavat valmiuksia musiikin ammattiopintoihin.

Syventäviin opintoihin kuuluu lopputyö, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan yhteistyössä oppilaan ja opettajien kanssa. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä syventävään osaamiseen valitulla osa-alueella.

Tavoitteet

Tavoitteena on ohjata ja kannustaa oppilasta

    • ​instrumenttitaitojen laajentamiseen
    • säännölliseen harjoitteluun
    • itsenäisiin tulkintoihin, musiikin rakenteiden ja tyylien tuntemukseen
    • yhteismusisointitaitojen kehittämiseen
    • ​improvisointiin, sovittamiseen ja oman musiikin säveltämiseen
    • kartuttamaan hahmotustaitoja: sointukulut, transponointi, nuotinluku
    • hyödyntämään hankittuja musiikin hahmotustaitoja ja musiikin historian tuntemusta omassa musiikin tekemisessä
    • asettamaan itselleen uusia musiikillisia tavoitteita
    • löytämään omat musiikilliset vahvuudet, harjoittelun ja omaksumisen tavat
    • arvioimaan edistymistään
    • huolehtimaan hyvästä ergonomiasta ja fyysisestä kunnosta sekä kuulonsuojelusta
    • kehittämään valmiuksia solistina ja ryhmän jäsenenä, hallitsemaan pitkän ohjelman ja keskittymisen
    • tutustumaan laajasti taidemusiikkiin, käymään konserteissa ja kuuntelemaan monipuolisesti erilaista musiikkia sekä kiinnostumaan myös taiteidenvälisistä mahdollisuuksista
    • seuraamaan musiikkielämän tapahtumia
    • ottamaan selvää musiikin tekemisen ja esittämisen tekijänoikeuksista sekä siitä, mitä vaikutuksia tällä on omaan musiikin tekemiseen
    • saamaan valmiuksia myös ammattiopintoihin
Sisältö ja työmuodot

Tavoitteiden saavuttamiseksi oppilas

    • osallistuu opetukseen pääaineessa, yhteismusisoinnissa ja musiikin hahmotusaineissa sekä muissa opintokokonaisuuteen valituissa opintojaksoissa
    • syventää instrumentin hallinnan taitojaan ja musiikillista ilmaisuaan sekä muita taitokuvauksissa ilmaistuja tavoitteita
    • osaa arvioida omia vahvuuksiaan, oppimisen tapojaan, edistymistään suullisesti ja kirjallisesti
    • oppii soveltamaan musiikin hahmotusaineissa opittua omassa soitossaan (esim. harmonia-, muoto-, ja tyylianalyysi)
    • esiintyy yksin ja yhdessä muiden kanssa erilaisissa tilaisuuksissa
    • syventää musiikin tuntemustaan laajasti ja monipuolisesti
    • suunnittelee ja toteuttaa lopputyön ohjatusti
Lopputyö
    • tavoitteet ja toteutus suunnitellaan yhteistyössä oppilaan ja opettajien kanssa. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä syventävään osaamiseen valitulla osa-alueella.