Puupuhallinten opintopolku
- huilu, oboe, klarinetti, fagotti, nokkahuilu, saksofoni
OPINTOJEN RAKENNE JA LAAJUUS
OPINTOJEN RAKENNE JA LAAJUUS
Laaja oppimäärä jaetaan perus- ja syventäviin opintoihin. Opintojen laskennallinen laajuus perusopinnoissa on 800 tuntia, syventävissä 500 tuntia. Laskennallisen laajuuden yksi tunti on 45 minuuttia. Opinnot jakautuvat opintokokonaisuuksiin, joita on perusopinnoissa kolme. Opintokokonaisuuteen kuuluvat pääaineopinnot, yhteismusisointi ja musiikin hahmotusaineet.
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 250 h
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 300 h
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Yht. 250 h
Pääaineopinnot
Yhteismusisointi
Musiikin hahmotusaineet
Valinnaiset opinnot
Lopputyö
Yht. 500 h
TAVOITTEET
TAVOITTEET
Opiskelu on taiteen perusopetuksesta annetun lain mukaan tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää. Opetuksessa, opiskelussa ja arvioinnissa noudatetaan opetushallituksen valtakunnallisten musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaperusteiden neljää tavoitealuetta, jotka ovat
-
- esittäminen ja ilmaiseminen
- kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
- oppimaan oppiminen ja harjoittelu
- säveltäminen ja improvisointi
Keskeistä opinnoissa on monipuolinen perehtyminen instrumentin perustekniikkaan, ohjelmistoon ja ilmaisumahdollisuuksiin. Opintojen tärkeä tavoite on kannustaa oppilasta musiikillisten taitojen pitkäjänteiseen kehittämiseen, monimuotoiseen luovuuteen ja oman musiikillisen identiteetin löytämiseen. Sisältöjen suunnittelussa painotetaan soittotaidon sekä ohjelmiston tuntemisen monipuolista kehittämistä oppilaan vahvuudet ja kiinnostuksen kohteet huomioiden.
Osaamisen osoittaminen
Oppilas osoittaa osaamistaan erilaisin taidonnäyttein, esim. vaihtotunti, konsertti, tallenne, työpaja, kilpailu. Osaamisen osoittaminen on mahdollista myös kokoamalla portfolio, joka sisältää esim. oppimispäiväkirjan, kootut kirjalliset palautteet ja tallenteet.
Arviointi
Tavoitteiden toteutumista arvioidaan suhteessa asetetteuihin kriteereihin. Arvioinnin tapoja ovat opettajien antama palaute, itsearviointi ja vertaisarviointi. Arviointi on monipuolista ja jatkuvaa, ja sitä voidaan dokumentoida seuraavasti:
-
- opettaja ja oppilas laativat yhdessä opintosuunnitelman
- opettaja antaa oppilaalle palautetta jokaisella oppitunnilla
- oppilas saa myös muiden opettajien palautetta taidonnäytteestä
- oppilasta kannustetaan jatkuvaan itsearviointiin
- vertaisarviointia (oppilaiden toisilleen antama palaute) voidaan toteuttaa mm. ryhmä- ja luokkatunneilla, oppilaskonserteissa sekä kursseilla
- arviointi on suullista ja kirjallista
- arviointi on kannustavaa ja rakentavaa
PERUSOPINNOT 1
Yleiset tavoitteet
-
- oppilaan kannustaminen omien vahvuuksiensa ja persoonallisen ilmaisun löytämiseen
- esiintymisvalmiuksien harjoittaminen ja säännöllinen esiintyminen yksin ja erilaisissa kokoonpanoissa
- tarjota työkaluja omaan ilmaisuun: soittotekniikka, monipuolinen ohjelmisto (eri tyylikaudet ja -lajit), musiikin kuuntelu, mielikuvien herättäminen
- innostaa oppilasta tutustumaan myös muiden taiteenalojen ilmaisukeinoihin ja taiteidenväliseen vuorovaikutukseen
Puhallinopintojen kuvaus
- säännöllisiä esiintymisiä tukemaan edistymistä opinnoissa
- yhteissoittoa, esim. puhallinorkesteri ja/tai oman soittimen ryhmät
- soiton harjoittelua pianon säestyksellä
- soittimeen tutustumista: puhallustekniikka, kielitystekniikka, sormitustekniikka, erilaisiin fraseeraustapoihin tutustuminen (esim. staccato, non legato, legato)
- taitojen karttumista tukevaa ohjelmistoa, mm. lauluja, helppoja etydeitä tai etydinomaisia kappaleita
- ilmaisutapojen etsintää
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- ergonomisten soittotapojen ja -asentojen oppiminen sekä kuulon suojelu
- harjoittelemaan oppiminen ja säännöllinen, mielekäs harjoittelu
- tavoitteiden asettaminen ja oman oppimisen arviointi yhdessä opettajan kanssa
- musiikin hahmotustaitojen opiskelu ja soveltaminen musisoinnissa, esim. korvakuulolta soittaminen
- tutustuminen musiikkiteknologiaan työvälineenä
Puhallinopintojen kuvaus
- soittoasento ja sen havainnoiminen
- säännölliseen omaan työskentelyyn harjaantuminen, vanhempien tuki
- tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttamisen arviointi; harjoitellaan antamaan ja hyödyntämään saatua palautetta
- reissuvihko, Eepoksen hyödyntäminen (vanhemmat)
- teknologian hyödyntäminen omassa työskentelyssä, esim. omat tallenteet
Esittäminen ja ilmaisu
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- oppilaan kannustaminen omien vahvuuksiensa ja persoonallisen ilmaisun löytämiseen
- esiintymisvalmiuksien harjoittaminen ja säännöllinen esiintyminen yksin ja erilaisissa kokoonpanoissa
- tarjota työkaluja omaan ilmaisuun: soittotekniikka, monipuolinen ohjelmisto (eri tyylikaudet ja -lajit), musiikin kuuntelu, mielikuvien herättäminen
- innostaa oppilasta tutustumaan myös muiden taiteenalojen ilmaisukeinoihin ja taiteidenväliseen vuorovaikutukseen
Puhallinopintojen kuvaus
- säännöllisiä esiintymisiä tukemaan edistymistä opinnoissa
- yhteissoittoa, esim. puhallinorkesteri ja/tai oman soittimen ryhmät
- soiton harjoittelua pianon säestyksellä
- soittimeen tutustumista: puhallustekniikka, kielitystekniikka, sormitustekniikka, erilaisiin fraseeraustapoihin tutustuminen (esim. staccato, non legato, legato)
- taitojen karttumista tukevaa ohjelmistoa, mm. lauluja, helppoja etydeitä tai etydinomaisia kappaleita
- ilmaisutapojen etsintää
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- musiikin luku- ja kirjoitustaidon kehittäminen
- musiikin rakenteiden hahmottaminen ja musiikillisten ilmiöiden tunnistaminen
- harjaantuminen aktiiviseen oman ja muiden soiton kuunteluun
- musiikin historiaan tutustuminen ja monipuolinen musiikin kuuntelu, myös konserttikäynnit
Puhallinopintojen kuvaus
- nuottikuvaan tutustuminen
- sopivan tempon valinta ja sykkeen ylläpitämisen harjoittelua
- sävellajeja soitinkohtaisesti, asteikkopassi
- laulun hyödyntäminen soitonpetuksessa oppilaan edellytykset huomioiden
- musiikin kuuntelua tallenteista
- konsertteihin osallistuminen ja konserttikäynnit
Improvisointi ja säveltäminen
-
- Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- kannustaminen musiikilliseen keksintään sekä instrumentti- että hahmotusaineiden opinnoissa
- mielikuvituksen herättäminen ja rohkaisu omaan ilmaisuun
- innostaminen oman musiikin tekemiseen ja esittämiseen
Puhallinopintojen kuvaus
- kokeillaan erilaisia ilmaisutapoja omalla instrumentilla
- kokeillaan mielikuvien ja äänimaisemien ilmaisemista omalla soittimella, helpoilla harjoitteilla
- kokeillaan omien melodioiden keksimistä omalla soittimella
- soitetaan ulkoa sekä kuulonvaraisesti lyhyitä fraaseja tai helppoja tuttuja kappaleita esim. soittotunnilla
- mahdolliset tallenteet
- Opetuksen yleisenä tavoitteena on
-
Siirtyminen Perusopinnot 1 -> Perusopinnot 2
Tämän listan opettaja voi käydä läpi yhdessä oppilaan kanssa. Kehittää oppilaan tavoitteiden asettamis- ja itsearviointitaitoja.
- Olen esiintynyt vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa ryhmätunnilla tai konsertissa (vähintään toinen yksin) ja kuunnellut myös muiden soittoa.
- Olen osallistunut yhteissoittoon ja soittanut pianon säestyksellä.
- Olen harjaantunut säännölliseen omaan työskentelyyn vanhempien tuella ja osaan hyödyntää reissuvihkoa ja Eeposta.
- Olen harjoitellut/oppinut asettamaan tavoitteita ja harjoitellut niiden saavuttamisen arviointia yhdessä oman opettajan kanssa.
- Olen saanut palautteita edistymisestäni ja osaamisestani omalta opettajalta ja toiselta soitonopettajalta.
- Olen soittanut sävellajeja.
- Olen soittanut etydeitä tai etydinomaisia kappaleita.
- Olen soittanut ulkoa sekä kuulonvaraisesti lyhyitä fraaseja tai helppoja tuttuja kappaleita.
- Olen kokeillut musiikillista keksintää tai omien melodioiden tekemistä.
-
PERUSOPINNOT 2
Esittäminen ja ilmaiseminen
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- oppilaan kannustaminen omien vahvuuksiensa ja persoonallisen ilmaisun löytämiseen
- esiintymisvalmiuksien harjoittaminen ja säännöllinen esiintyminen yksin ja erilaisissa kokoonpanoissa
- tarjota työkaluja omaan ilmaisuun: soittotekniikka, monipuolinen ohjelmisto (eri tyylikaudet ja -lajit), musiikin kuuntelu, mielikuvien herättäminen
- innostaa oppilasta tutustumaan myös muiden taiteenalojen ilmaisukeinoihin ja taiteidenväliseen vuorovaikutukseen
Puhallinopintojen kuvaus
- osaamista monipuolisesti esitteleviä esiintymisiä
- yhteissoittoa eri kokoonpanoissa, esim puhallinorkesteri
- soiton harjoittelu pianon säestyksellä
- puhallustekniikka, kielitystekniikka, sormitustekniikka, ansatsi, erilaisten fraseeraustapojen edelleen kehittäminen
- musiikillista osaamista monipuolisesti kuvaavan ohjelmiston hallinta ja ilmaisu, eri aikakausien tyylinmukaiseen soittamiseen tutustuminen
- taitojen karttumista tukevaa ohjelmistoa: etydeitä tason mukaisesti
- vaihtuvan rytmiikan hallitseminen
- tempon valinta ja hallinta
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- ergonomisten soittotapojen ja -asentojen oppiminen sekä kuulon suojelu
- harjoittelemaan oppiminen ja säännöllinen, mielekäs harjoittelu
- tavoitteiden asettaminen ja oman oppimisen arviointi yhdessä opettajan kanssa (opintosuunnitelma lukukausien aluksi)
- musiikin hahmotustaitojen opiskelu ja soveltaminen musisoinnissa, esim. korvakuulolta soittaminen ja vapaa säestys
- tutustuminen musiikkiteknologiaan työvälineenä.
Puhallinopintojen kuvaus
- soittoasennon ja -ergonomian kehittäminen
- itsenäisen säännöllisen työskentelyn kehittäminen ja ylläpitäminen, vanhempien tuki
- tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttamisen arviointi, vertaisarvioinnin harjoittelu opettajan ohjauksessa, opitaan hyödyntämään saatua palautetta
- transponointia soitinkohtaisten ohjeiden mukaan
- reissuvihko, Eepoksen hyödyntäminen
- teknologian hyödyntäminen omassa työskentelyssä, esim. omat tallenteet
Kuunteleminen ja hahmottaminen
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- musiikin luku- ja kirjoitustaidon kehittäminen
- musiikin rakenteiden hahmottaminen ja musiikillisten ilmiöiden tunnistaminen
- harjaantuminen aktiiviseen oman ja muiden soiton kuunteluun
- musiikin historiaan tutustuminen ja monipuolinen musiikin kuuntelu, myös konserttikäynnit
Puhallinopintojen kuvaus
- sävellajeja soitinkohtaisesti, asteikkopassi
- laulun hyödyntäminen soitonopetuksessa oppilaan edellytykset huomioiden
- omien kappaleiden etsiminen ja kuuntelu internetistä
- musiikin kuuntelu tallenteista
- tutustuminen erilaisiin musiikkityyleihin
- konsertteihin osallistuminen ja konserttikäynnit
Improvisointi ja säveltäminen
- Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- kannustaminen musiikilliseen keksintään sekä instrumentti- että hahmotusaineiden opinnoissa
- mielikuvituksen herättäminen ja rohkaisu omaan ilmaisuun
- innostaminen oman musiikin tekemiseen ja esittämiseen
Puhallinopintojen kuvaus
- kokeillaan erilaisia ilmaisutapoja omalla instrumentilla
- omien melodiapätkien soittaminen ja kirjoittaminen
- soitetaan ulkoa sekä kuulonvaraisesti oppilaan edellytykset huomioiden
- tallenteet eepokseen
Siirtyminen Perusopinnot 2 -> Perusopinnot 3
Tämän listan opettaja voi käydä läpi yhdessä oppilaan kanssa. Kehittää oppilaan tavoitteiden asettamis- ja itsearviointitaitoja.
- Olen esiintynyt vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa yksin, ryhmätunnilla tai konsertissa, monipuolisella ohjelmistolla ja kuunnellut muiden soittoa.
- Olen osallistunut yhteissoittoon eri kokoonpanoissa (esim. puhallinorkesteri) ja niiden esiintymisiin.
- Olen soittanut pianon säestyksellä.
- Ohjelmisto on karttunut monipuolisesti; Olen soittanut eri tyylisiä kappaleita ja eri aikakausien musiikkia.
- Olen edistynyt itsenäisessä säännöllisessä työskentelyssä ja osaan arvioida omaa harjoitteluani, vanhempien tuki, reissuvihko on käytössä ja hyödynnän Eeposta.
- Osaan asettaa tavoitteita ja arvioida niiden toteutumista yhdessä oman opettajan kanssa.
- Olen saanut palautteita edistymisestäni ja osaamisestani omalta opettajalta ja kahdelta muulta opettajalta.
- Olen saanut ja harjoitellut myös antamaan vertaisarviointia.
- Olen soittanut sävellajeja.
- Olen soittanut etydeitä tai etydinomaisia kappaleita.
- Olen etsinyt ja kuunnellut kappaleita eri lähteistä ja tutustunut erilaisiin musiikkityyleihin.
- Olen soittanut ulkoa sekä kuulonvaraisesti lyhyitä fraaseja tai helppoja tuttuja kappaleita.
- Olen kokeillut musiikillista keksintää tai omien melodioiden tekemistä.
-
PERUSOPINNOT 3
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- ergonomisten soittotapojen ja -asentojen oppiminen sekä kuulon suojelu
- harjoittelemaan oppiminen ja säännöllinen, mielekäs harjoittelu
- tavoitteiden asettaminen ja oman oppimisen arviointi yhdessä opettajan kanssa (opintosuunnitelma lukukausien aluksi)
- musiikin hahmotustaitojen opiskelu ja soveltaminen musisoinnissa, esim. korvakuulolta soittaminen ja vapaa säestys
- tutustuminen musiikkiteknologiaan työvälineenä.
Puhallinopintojen kuvaus
- soittoasennon ja -ergonomian kehittäminen
- itsenäisen säännöllisen työskentelyn kehittäminen ja ylläpitäminen, vanhempien tuki
- tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttamisen arviointi; teoksen oppimisprosessin hallinta alusta loppuun
- vertaisarvioinnin harjoittelu opettajan ohjauksessa, opitaan hyödyntämään saatua palautetta
- reissuvihko, Eepoksen hyödyntäminen
- transponointia soitinkohtaisten ohjeiden mukaan
- teknologian hyödyntäminen ja soveltaminen omassa työskentelyssä, omat tallenteet
Kuunteleminen ja hahmottaminen
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- musiikin luku- ja kirjoitustaidon kehittäminen
- musiikin rakenteiden hahmottaminen ja musiikillisten ilmiöiden tunnistaminen
- harjaantuminen aktiiviseen oman ja muiden soiton kuunteluun
- musiikin historiaan tutustuminen ja monipuolinen musiikin kuuntelu, myös konserttikäynnit
Puhallinopintojen kuvaus
- sävellajeja soitinkohtaisesti, asteikkopassi
- laulun hyödyntäminen soitonopetuksessa oppilaan edellytykset huomioiden
- omien kappaleiden etsiminen ja kuuntelu internetistä
- musiikin kuuntelu tallenteista
- tutustuminen erilaisiin musiikkityyleihin
- konsertteihin osallistuminen ja konserttikäynnit
Esittäminen ja ilmaisu
Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- oppilaan kannustaminen omien vahvuuksiensa ja persoonallisen ilmaisun löytämiseen
- esiintymisvalmiuksien harjoittaminen ja säännöllinen esiintyminen yksin ja erilaisissa kokoonpanoissa
- tarjota työkaluja omaan ilmaisuun: soittotekniikka, monipuolinen ohjelmisto (eri tyylikaudet ja -lajit), musiikin kuuntelu, mielikuvien herättäminen
- innostaa oppilasta tutustumaan myös muiden taiteenalojen ilmaisukeinoihin ja taiteidenväliseen vuorovaikutukseen
Puhallinopintojen kuvaus
- osaamista monipuolisesti esitteleviä esiintymisiä
- yhteissoittoa eri kokoonpanoissa, esim puhallinorkesterissa
- soiton harjoittelu pianon säestyksellä
- puhallustekniikka, kielitystekniikka, sormitustekniikka, ansatsi, erilaisten fraseeraustapojen edelleen kehittäminen
- musiikillista osaamista monipuolisesti kuvaavan ohjelmiston hallinta ja ilmaisu
- taitojen karttumista tukevaa ohjelmistoa: etydeitä tason mukaisesti, eri aikakausien tyylinmukaisen soittamisen edelleen kehittäminen
- vaihtuvan rytmiikan hallitseminen
- tempon valinta ja hallinta.
- tutustuminen eri taidealojen ilmaisukeinoihin, esim. teatteri, taidenäyttely tai baletti
Improvisointi ja säveltäminen
- Opetuksen yleisenä tavoitteena on
- kannustaminen musiikilliseen keksintään sekä instrumentti- että hahmotusaineiden opinnoissa
- mielikuvituksen herättäminen ja rohkaisu omaan ilmaisuun
- innostaminen oman musiikin tekemiseen ja esittämiseen
Puhallinopintojen kuvaus
- kokeillaan erilaisia ilmaisutapoja omalla instrumentilla
- omien melodioiden soittaminen ja kirjoittaminen
- soitetaan ulkoa sekä kuulonvaraisesti oppilaan edellytykset huomioiden
- tallenteet
Siirtyminen Perusopinnot 3 -> Syventävät opinnot
(Tämän listan opettaja voi käydä läpi yhdessä oppilaan kanssa. Kehittää oppilaan tavoitteiden asettamis- ja itsearviointitaitoja.)
- Olen esiintynyt vähintään kaksi kertaa lukuvuodessa yksin, ryhmätunnilla tai konsertissa, monipuolisella ohjelmistolla ja kuunnellut muiden soittoa.
- Olen osallistunut yhteissoittoon eri kokoonpanoissa (esim puhallinorkesteri) ja niiden esiintymisiin.
- Olen soittanut pianon säestyksellä.
- Olen kehittänyt musiikillista osaamista monipuolisesti kuvaavan ohjelmiston hallintaa ja ilmaisua. Olen kehittynyt eri aikakausien tyylinmukaisessa soittamisessa.
- Olen tutustunut eri taidealojen ilmaisukeinoihin, esim. teatteri, taidenäyttely tai baletti.
- Olen edistynyt itsenäisessä säännöllisessä työskentelyssä ja osaan arvioida omaa harjoitteluani, vanhempien tuki, reissuvihko on käytössä ja hyödynnän Eeposta.
- Osaan asettaa tavoitteita ja arvioida niiden toteutumista yhdessä oman opettajan kanssa.
- Olen saanut palautteita edistymisestäni ja osaamisestani omalta opettajalta ja kahdelta muulta opettajalta, joista toinen oman soittimeni opettaja jos mahdollista.
- Olen saanut ja myös harjoitellut antamaan vertaisarviointia.
- Olen harjoitellut sävellajeja.
- Olen soittanut edistymistäni tukevia etydeitä.
- Olen etsinyt ja kuunnellut kappaleita eri lähteistä ja tutustunut erilaisiin musiikkityyleihin.
- Olen soittanut ulkoa sekä kuulonvaraisesti lyhyitä fraaseja tai helppoja tuttuja kappaleita.
- Olen kokeillut musiikillista keksintää tai omien melodioiden tekemistä.
SYVENTÄVÄT OPINNOT
Syventävien opintojen tavoitealueet ovat samat kuin perusopinnoissa. Syventävät opinnot muodostavat yhden opintokokonaisuuden.
Syventävien opintojen tarkoituksena on lujittaa ja laajentaa oppilaan osaamista instrumentin hallinnan ja musiikin hahmottamisen taidoissa. Syventävissä opinnoissa oppilaan omavalintaiset opintopolut korostuvat. Syventävien opintojen opintokokonaisuus sisältää pääaineen lisäksi valinnaisia opintojaksoja yhteismusisoinnissa ja musiikin hahmotusaineissa. Oppilas voi valita myös opintoja muissa opiston tarjolla olevissa aineissa esim. toisessa instrumentissa, kuorolaulussa, liedissä, musiikkiteknologiassa ja erilaisissa taidollista ja tiedollista hallintaa osoittavissa projekteissa kuten luova tuottaminen, ohjelmatekstit, muu kuvallinen tai kirjallinen esitys, eri taideaineita yhdistävä projekti. Syventävät opinnot antavat valmiuksia musiikin ammattiopintoihin.
Syventäviin opintoihin kuuluu lopputyö, jonka tavoitteet ja toteutus suunnitellaan yhteistyössä oppilaan ja opettajien kanssa. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä syventävään osaamiseen valitulla osa-alueella.
Tavoitteet
Tavoitteena on ohjata ja kannustaa oppilasta
-
- instrumenttitaitojen laajentamiseen
- säännölliseen harjoitteluun
- itsenäisiin tulkintoihin, musiikin rakenteiden ja tyylien tuntemukseen
- yhteismusisointitaitojen kehittämiseen
- improvisointiin, sovittamiseen ja oman musiikin säveltämiseen
- kartuttamaan hahmotustaitoja: sointukulut, transponointi, nuotinluku
- hyödyntämään hankittuja musiikin hahmotustaitoja ja musiikin historian tuntemusta omassa musiikin tekemisessä
- asettamaan itselleen uusia musiikillisia tavoitteita
- löytämään omat musiikilliset vahvuudet, harjoittelun ja omaksumisen tavat
- arvioimaan edistymistään
- huolehtimaan hyvästä ergonomiasta ja fyysisestä kunnosta sekä kuulonsuojelusta
- kehittämään valmiuksia solistina ja ryhmän jäsenenä, hallitsemaan pitkän ohjelman ja keskittymisen
- tutustumaan laajasti taidemusiikkiin, käymään konserteissa ja kuuntelemaan monipuolisesti erilaista musiikkia sekä kiinnostumaan myös taiteidenvälisistä mahdollisuuksista
- seuraamaan musiikkielämän tapahtumia
- ottamaan selvää musiikin tekemisen ja esittämisen tekijänoikeuksista sekä siitä, mitä vaikutuksia tällä on omaan musiikin tekemiseen
- saamaan valmiuksia myös ammattiopintoihin
Sisältö ja työmuodot
Tavoitteiden saavuttamiseksi oppilas
-
- osallistuu opetukseen pääaineessa, yhteismusisoinnissa ja musiikin hahmotusaineissa sekä muissa opintokokonaisuuteen valituissa opintojaksoissa
- syventää instrumentin hallinnan taitojaan ja musiikillista ilmaisuaan sekä muita taitokuvauksissa ilmaistuja tavoitteita
- osaa arvioida omia vahvuuksiaan, oppimisen tapojaan, edistymistään suullisesti ja kirjallisesti
- oppii soveltamaan musiikin hahmotusaineissa opittua omassa soitossaan (esim. harmonia-, muoto-, ja tyylianalyysi)
- esiintyy yksin ja yhdessä muiden kanssa erilaisissa tilaisuuksissa
- syventää musiikin tuntemustaan laajasti ja monipuolisesti
- suunnittelee ja toteuttaa lopputyön ohjatusti
Lopputyö
-
- tavoitteet ja toteutus suunnitellaan yhteistyössä oppilaan ja opettajien kanssa. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä syventävään osaamiseen valitulla osa-alueella.